Het internet is veranderd van een plek waar je op je eigen website een doelgroep kon aanspreken, naar een sociale omgeving waar gebruikers met elkaar praten over diverse onderwerpen. Soms gaan deze gesprekken ook over werk en werkgevers. Zonder internet vonden deze gesprekken altijd al plaats (hoe lang duurt het bij jou voordat je op het onderwerp ‘werk’ komt als je iemand voor het eerst ontmoet?).
Het mooie is, dat je door de transparantie van social media, veel meer kunt leren over je doelgroep. In een eerdere post schreef ik over zoveel mogelijk te weten komen over je doelgroep, zodat je ze op de juiste manier kunt verleiden. Ik wil nu een aantal tools bespreken waarmee je je doelgroep kunt volgen.
Elke dag googlen en alle social networks checken is mogelijk, maar is niet zo efficiënt. Er zijn veel verschillende manieren om te volgen wat er op social media wordt gezegd, maar ik gebruik vaak onderstaande eenvoudige tools:
Als eerste addictomatic.com en socialmention.com. Dit zijn sites waar je veel websites tegelijk kunt volgen. In één overzicht zie je, wat er op verschillende plekken over jouw organisatie wordt gezegd.
Een andere manier is het aanmaken van Google alerts en/of een alerts voor Twitter op Twilert.com. Deze tools maken het eenvoudig om te volgen wat er op Google of Twitter verschijnt. Kom meer te weten over wat er over jouw organisatie wordt geschreven, over de belangrijkste functies waar je naar op zoek bent, of wat belangrijke personen in jouw vakgebied vertellen. Je maakt een gratis account aan, geeft zoekwoorden in en kijkt naar de resultaten. Je zet deze tools in om bijvoorbeeld te weten te komen: Op welke plekken bevindt jouw doelgroep zich en waar kun je dus toekomstige campagnes voeren? Wie praat er hoe over jouw organisatie. Is er bijvoorbeeld al een groep ‘fans’ van jouw organisatie? Wat vinden de mensen belangrijk in hun functiegroep Leer van je doelgroep, wat vinden ze belangrijk, als ze niet over werk praten waar praten ze dan over? Voor meer en andere uitkomsten kun je af en toe je zoekwoorden aanpassen. Experimenteer hiermee.
Afhankelijk van de doelgroep zijn er nog wat meer specifieke plekken die je kunt bezoeken, Voor ICT-ers kun je bijvoorbeeld het forum Tweakers.net gebruiken. Een gesprek binnen je organisatie, met iemand die tot jouw primaire doelgroep behoort, kan je helpen aan dit soort websites.
Ik heb nu een aantal gratis tools besproken, maar er zijn ook veel betaalde tools te gebruiken die bijvoorbeeld rapportages voor je kunnen maken en het luisteren nog wat eenvoudiger maken. Voor het professioneel monitoren van social media kun je bijvoorbeeld Trackur of Radian6 gebruiken.
Uiteindelijk kun je met al deze informatie een beeld maken van je doelgroep, weet je waar ze zich met name bevinden en wat ze interessant vinden.
En denk eraan: een mijnwerker moet behoorlijk wat graven voordat hij bij het goud komt waar ie naar op zoek is… Tijd is de belangrijkste investering bij het gebruiken van social media.