Arbeidsmarktcommunicatie en social media, een workshop

Dit is een workshop over social media en arbeidsmarktcommunicatie die ik in 2009 heb gegeven. De workshop behandelt een stappenplan en geeft concrete voorbeelden (van zowel Nederlandse als buitenlandse bedrijven) over het gebruik van social media in arbeidsmarktcommunicatie. Er staan handige tips in om je doelgroep te volgen met bijvoorbeeld een Google Alert of een Twilert. Onder de presentatie staat een korte samenvatting.


Wat social media en arbeidsmarktcommunicatie

Technologische ontwikkelingen ontsluiten de wereld. Deze ontwikkelingen zijn al lang bezig.
De consument krijgt steeds meer macht en diverse rollen: zendt, deelt en ontvangt.
Ook over jou: als merk en als werkgever

Social media zijn mensen die converseren over gedeelde interesse
Kansen voor organisaties:

  • Luisteren (inzicht/haakjes verkrijgen),
  • relevanter zijn (hogere conversie),
  • faciliteren doelgroep en relatie bouwen (langere termijn relatie). En alles is eenvoudig meetbaar!
  • Hoe social media en arbeidsmarktcommunicatie: 5 stappen
    1. Analyseer je doelgroep
    2. Bepaal je doel en maak dit doel meetbaar
    3. Kies een strategie
    4. Kies het platform/technologie die bij je doelgroep past
    5. Voer het project uit en meet het resultaat

    Tips voor meer succes bij de inzet van social media:

  • Luisteren en vragen stellen
  • Wees authentiek en oprecht
  • Meet zoveel mogelijk
  • Kijk naar de lange termijn
  • Wees kritisch en loop niet achter elke trend aan
  • Ga zo snel als je organisatie je kan volgen aangezien de inzet van social media het meest succesvol is als het door de hele organisatie gedragen wordt
  • Pak inzet social media gestructureerd aan. Schrijf een projectplan en denk na voordat je begint.
Volg me op Twitter