Arbeidsmarktcommunicatie en persoonlijkheidstypes

testje doen?Als je wervende teksten wilt schrijven dan is de grootste uitdaging om de juiste taal richting je doelgroep te vinden. De redenen waarom jij denkt dat jouw organisatie interessant is hoeven niet gelijk te aan wat jouw doelgroep belangrijk vind. Of je nou schrijft voor personeelsadvertenties, websites of campagnes. Het kan zijn dat jouw, misschien wel heel passende, aanbod niet of niet helder bij je doelgroep aankomt. Ik heb eerder al eens geschreven over het creëren van personas voor een duidelijk focus op je doelgroep, maar wil nu ook naar een andere methode kijken.
Als inspiratie voor deze post heb ik een vereenvoudigde versie van MBTI gebruikt; de temperamenten theorie. Deze theorie gaat ervan uit dat je mensen, heel grof, in vier verschillende groepen kunt verdelen. Ik weet dat nuances zoals je die wel met personas kunt aanbrengen niet aanwezig zijn, maar dit is wel een handig middel om jezelf te focussen op je doelgroep. Het dwingt je namelijk om te kijken of je wel voldoende duidelijk bent voor de doelgroep die in beweging probeert te krijgen.

De vier types die ik wil onderscheiden zijn: de doener. De bewaker, de denker en de dromer. Ik wil elk type kort bespreken, in welk vakgebieden je ze bovengemiddeld tegenkomt en op wat zij belangrijk vinden.

De doener is pragmatisch en gericht op onmiddellijke actie. Zij houden van afronden van zaken, kunnen soms wat kort door de bocht zijn, maar staan vooral bekend om het feit dat zij dingen voor elkaar krijgen. Ze zoeken naar uitdaging. Als je met deze groep communiceert, is het belangrijk dat je duidelijk en realistisch schrijft. Als je bijvoorbeeld een vacaturetekst schrijft is het belangrijk dat je concrete doelstellingen van de functie opneemt en dat je direct en to the point formuleert.

De dromer, echter, is gefascineerd door mogelijkheden en de optimale input van iedereen in het resultaat. Idealisme en inspiratie zijn belangrijke drijfveren. Dit type kom je bovengemiddeld vaak tegen als psycholoog, in human resources, gezondheidszorg en kunst & muziek. De kracht van dit type is hun vindingrijkheid en hun natuurlijke manier van samenwerken. Effectief communiceren met dromers draait om het bieden van persoonlijke ontwikkeling en inspiratie. Concreet communiceren is secundair belangrijk.

De bewaker is een type van orde en structuur. Zij houden van details, zijn zekerheidszoekers en proberen altijd eerst iets wat voorheen werkte. Zij hebben voorliefde voor het afmaken van zaken en daarom vindt je dit type vaak in procesgeoriënteerde rollen of in administratieve functies. Communicatie moet concreet en aantoonbaar zijn. Zij zien graag voorspelbaarheid en duidelijke verwachtingen in uitingen waar zij zich tot voelen aangetrokken. Zij vinden het bijvoorbeeld ook prettig om te lezen hoe bijvoorbeeld de sollicitatieprocedure gaat.

Als laatste de denker. Dit type wil altijd oorzaak en gevolg van zaken doorgronden. Analytisch ingestelde mensen met een onderzoekende geest. Vaak te vinden in onderzoeksfuncties, management, rechten, engineering en technisch werk. Geïnteresseerd in de lange termijn, maakt dat ze systemen proberen te ontdekken of creëren. Je prikkelt deze doelgroep door een strategische uitdaging te formuleren en ze hier verantwoordelijk te maken. Abstracte communicatie werkt goed. Het hebben van een duidelijk visie maakt dat de denker voor je wilt werken.

Om hier eens mee te experimenteren, kun je bijvoorbeeld een vacature in 2 versies schrijven, elk voor een ander persoonlijkheidstype.

Ernst Schipper

I help adding meaning and value to your unique company culture and employer brand. I run projects to identify & strengthen company culture (from a human first perspective). Working with a proven model together we uncover your company culture and help you strengthen this culture both internally and externally. I help build scalable employer branding teams to project your culture outwards and inwards.